Automaat kapot? Symptomen en oplossingen

Home » Informatie » Automaat kapot? Symptomen en oplossingen
Automaat kapot? Symptomen en oplossingen 2018-02-05T04:14:25+00:00

Automaat kapot?

Hoe herkent u of uw automaat kapot is? Welke opties zijn er ? Welke opties zijn voor uw situatie het beste. Wij proberen u hierin te adviseren. Heeft u vragen, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Automaat kapot

Hoe herkent u of uw Automaat kapot is?

  • Indien bij stationair niet meer kruipt als de bak warm is en dan met een flinke schok weg rijd. Dit kunt u testen door minimaal 30 minuten te rijden dan bij stilstand rustig door al versnellingen schakelen en dan in stand P met stationair toerental pijlen.
  • Wacht in de versnelling “D” of “R” kan duiden op hydraulische stuurorgaan, versleten, gebroken of uitgedroogde afdichtingen, defect aan een solenoid.
  • Indien de versnellingsbak allerhande bijgeluiden maken. Gieren, ratelen, rammelen.
  • Slijtage van de lagers is meestal goed te horen.
  • De bak maakt ook meer lawaai wanneer de tandwielen van de versnellingsbak versleten of beschadigd.
  • De afstandsringen tussen de tandwielen kunnen versleten zijn. Hierdoor ontstaat zijdelingse speling. Deze axiale speling zorgt soms voor het uit de versnelling springen en een lawaaiige versnellingsbak.
  • Te veel olie in uw automaat kan storingen veroorzaken, schuimen en zorgen voor vloeistof verlies.

Blijf niet doorrijden met geluiden uit uw automaat!

Het is verstandig om een automat met bijgeluiden zo snel mogelijk te laten nakijken. Voorkom dat de reparatie of revisie heel duur wordt en neem direct contact op. RH Transmissie revisie heeft de kennis en apparatuur in huis om een diagnose uit te voeren en om u te adviseren wat uw mogelijkheden zijn met betrekking tot revisie of reparatie van uw automaat.

Direct afspraak maken

Werking van een automaat

Een automatische versnellingsbak of automatische transmissie, is een versnellingsbak waarbij na het inschakelen van de versnelling niet meer met de hand hoeft te worden geschakeld. Het schakelen van de verschillende versnellingen kan bij deze versnellingsbak gebeuren door het hydraulisch vastzetten of lossen van koppelingen die in verbinding staan met de verschillende assen van het tandwielstelsel (het planetaire stelsel). Deze automaten hebben net als handgeschakelde versnellingsbakken een aantal vaste overbrengingen (trappen). Door de geregelde oliedruk in de versnellingsbak wordt bij een juist toerental geschakeld naar een hogere versnelling. Zodra de auto afremt, schakelt de versnellingsbak terug naar een lagere versnelling en zodra er gestopt wordt, schakelt de versnellingsbak automatisch terug naar de laagste versnelling. Bij moderne transmissie regelt de transmissiemodule aan de hand van een aantal sensoren (van de motor en de transmissie) de druk en de schakelmomenten af. Hierdoor reageert de transmissie sneller en verloopt het schakelen comfortabeler. Om er voor te zorgen dat de sensoren en de actuatoren goed kunnen blijven functioneren is het belangrijk om de automaatbakolie schoon te houden. Na verloop van tijd zal de olie zwart kleuren doordat de koppelingsplaten slijtstoffen afgeven. Deze slijtstof zal zich gaan afzetten op de sensoren waardoor deze verkeerde waardes kunnen doorgeven.

Andere soorten automaten

Er zijn ook andere automaten zoals continu variabele transmissie of Variomatic, die geen vaste overbrenging heeft. Bij een automatische versnellingsbak zijn de individuele versnellingen niet te kiezen, bij een halfautomatische versnellingsbak (semi-automaat) wel.

Revisie van een kapotte automaat

Automaat reviseren, repareren of vervangen?

Heeft u een concreet probleem met uw automaat, dan is reparatie van uw automaat een slimme optie. Wilt u het zekere voor het onzekere of heeft uw versnellingsbak er ook vele kilometers op zitten? Dan is automaat revisie vaak de beste optie. Revisie wordt uw automaat weer tip top in orde gebracht. Dit is vaak veel goedkoper dan het compleet vervangen van een automaat.

Automaat kapot?

DIRECT CONTACT