DSG kapot of problemen?

Home » Informatie » DSG kapot of problemen?
DSG kapot of problemen? 2018-02-05T04:21:57+00:00
DSG kapot

DSG kapot of problemen?

Hoe herkent u of uw DSG kapot is?

  • De DSG schakeld niet goed bij hoge toeren
  • Vertraging in het accelereren
  • Allerlei geluiden uit de versnellingsbak
  • De DSG schakelt onnodig terug bij versnellen
  • Veel te vroeg of te laat opschakelen
  • Geluid bij het afremmen net voor de auto tot stilstand komt.

Blijf niet doorrijden met DSG problemen!

Het is verstandig om de DSG zo snel mogelijk te laten nakijken. Voorkom dat uw DSG problemen leiden tot hogere kosten. RH Transmissie revisie heeft de kennis en apparatuur in huis om een diagnose uit te voeren en om u te adviseren wat uw mogelijkheden zijn met betrekking tot revisie of reparatie van uw DSG.

Direct afspraak maken

Werking van een DSG automaat

Een DSG is eigenlijk een dubbel uitgevoerde conventionele versnellingsbak. De DSG heeft twee koppelingen, twee primaire assen, twee secundaire assen. Men vertrekt uit stilstand in de eerste versnelling en de eerste koppeling. Ondertussen draait de tweede versnelling al mee. Als er geschakeld wordt naar de twee versnelling wordt de volgende versnellingstrap gesynchroniseerd en vindt een gelijktijdige koppeling van de ene lamellenkoppeling plaats (2e koppeling) en een ontkoppeling van de huidige koppeling. Op deze manier kan onder belasting geschakeld worden. De oneven versnellingen bevinden zich op de primaire as, de andere versnellingen en de achteruit op de tweede secundaire as.

Voor en nadelen van een DSG

Met een DSG kan snel geschakeld worden. Het enige nadeel van sommige DSG versnellingsbakken is dat hij deze weinig koppel aan kunnen en daardoor alleen in combinatie met lichte motoren kunen worden. Echter zijn er ook DSG-versnellingsbakken die wel degelijk veel koppel kunnen zoals de 7-traps versie van de Bugatti Veyron EB16.4. De ontwikkeling van dergelijke bakken is echter zo duur dat deze voorlopig niet in alledaagse modellen leverbaar zijn.

Varianten DSG

Er zijn een tweetal soorten DSG koepplingen. Een droge en een natte koppeling. De droge koppeling is voorzien van een enkele koppelingsplaat die in het luchtledige draait. De natte koppeling bestaat uit meerdere platen in een oliebad. Door het oliebad is er meer koeling waardoor er in hogere koppel geschakeld kan worden.

Merken en types

Er zijn verschillende merken en types die een DSG automaat hebben:

  • Volkswagen: Passat, Variant, Passat CC, Golf, Touran, Eos, Sharan (2011), Jetta, Caddy en Tiguan, Polo (2009) en Scirocco
  • Audi: A3, TT, Audi A4, Audi A5, Audi A6 en Audi Q5 (Ook wel “S-Tronic” genoemd in nieuwere modellen).
  • Seat: Ateca, Altea, Leon, Toledo en Ibiza.
  • Skoda: Octavia, Superb, Yeti en sinds 2013 ook de Fabia.
Revisie kapotte DSG automaat

DSG reviseren, repareren of vervangen?

Heeft u een concreet probleem met uw DSG, dan is reparatie van uw automaat een slimme optie. Wilt u het zekere voor het onzekere of heeft uw DSG er ook vele kilometers op zitten? Dan is automaat revisie vaak de beste optie. Bij revisie wordt DSG weer tip top in orde gebracht. Dit is vaak veel goedkoper dan het compleet vervangen van een DSG.

DSG kapot?

DIRECT CONTACT