Koppeling kapot?
Naarmate uw koppelingsplaten slijten, dient de vrije slag op uw koppelingspedaal te worden bijgesteld. Aan de hand daarvan is de staat van de koppelingsplaten (in hoeverre deze versleten zijn) af te leiden. Een garage is zodoende in staat om u tijdig te waarschuwen dat de “koppeling er aan zit te komen”.
Hoe herkent u of uw koppeling kapot is?
- Koppelingsplaten versleten.
- Geluid bij het intrappen van het koppelingspedaal
- Koppeling ontkoppeld niet meer
- Koppeling of koppelingspedaal trilt
RH Transmissie kan uw koppeling vervangen.
Werking van een koppeling
Een koppeling zorgt er voor dat een auto onbelast gestart kan worden. En afhankelijk van het type versnellingsbak om naar een andere overbrenging (versnellingen) te kunnen gaan.
Er bestaat een zeer grote verscheidenheid aan schakelbare koppelingsontwerpen, maar de meeste zijn gebaseerd op een koppelingsplaat die door middel van een drukgroep dicht tegen een tweede wrijvingsplaat of een vliegwiel aangedrukt wordt. De veerdruk wordt verlicht wanneer het koppelingspedaal geactiveerd wordt en daardoor worden de platen minder stevig tegen elkaar gedrukt waardoor ze vrij kunnen roteren. Een natte koppeling is gedompeld in smeerolie om de oppervlaktes schoon te houden en te koelen, wat hogere prestaties en een langere leeftijd meebrengt. Als geen vloeistof gebruikt wordt spreekt men van een droge koppeling.
In een auto wordt de veerdruk met het koppelingspedaal geregeld door middel van een kabel of hydraulisch systeem dat met de daadwerkelijke koppeling verbonden is. Wanneer er geen druk op de pedaal uitgeoefend wordt betekent dat dat de koppeling gekoppeld is en als het pedaal ingedrukt wordt, worden de platen van elkaar ontkoppeld om de bestuurder in staat te stellen van versnelling te wisselen. Wanneer het gaspedaal ingetrapt wordt terwijl men de koppeling laat opkomen zijn de platen geneigd sneller te slijten dan normaal vanwege het grotere verschil in draaisnelheid van de platen.
Onderdelen koppeling
Koppeling bestaat uit:
- Koppelingshuis
- Koppelingsplaten
- Tussenplaten
- Veren
Het binnenste van het koppelingshuis zit vast aan de kruk-as, het buitenste via tandwielen op de versnellingsbak. In het huis bevinden de koppelings- en tussenplaten zich om en om en worden door middel van de veren op elkaar gedrukt. Dit zorgt ervoor dat de kruk-as en de versnellingsbak met elkaar verbonden zijn. De tussenplaten zitten namelijk vast aan het binnenhuis en de koppelingsplaten aan het buitenwerk. Op het moment dat je ontkoppelt druk je deze platen van elkaar af, zodat de kruk-as los van de versnellingbak kan draaien.
Koppeling vervangen?
Moet uw koppeling vervangen worden? Neem dan gerust contact met ons op.
Revisie
Is uw onderdeel toe aan revisie? Lees meer over reviseren van verschillende onderdelen.
Repareren
Heeft u een concreet probleem? Lees meer over de reparatie van verschillende onderdelen.
Vervangen
Soms is revisie of reparatie geen optie. Wij hebben nieuwe en gereviseerde onderdelen op voorraad. Lees meer over het vervangen van uw onderdeel.