Problemen of tussenbak kapot?

Home » Informatie » Problemen of tussenbak kapot?
Problemen of tussenbak kapot? 2018-02-05T07:31:35+00:00
Tussenbak kapot

Tussenbak kapot?

Tussenbakken worden vaak toegepast bij terreinwagens en 4×4’s. Deze tussenbak is in te stellen in verschillende standen, zodat hiermee aan verschillende rij-omstandigheden kan worden voldaan. Enkele voorbeelden hiervan zijn: part-time, full-time, low en high. Iedere stand heeft dan ook zijn eigen eigenschappen en dit kan deels verschillen per type auto.

Heeft u het idee dat u problemen ervaart met de tussenbak van uw auto? Hoe herkent u of uw tussenbak kapot is?

  • Gieren van uw tussenbak
  • Tussenbak wordt extreem warm of maakt hard lawaai. Ruimte op alle lagers resulteert in meer geluid en meer frictie.
  • 1 wiel van de grond opkrikken en dan de visco koppeling aftekenen en proberen het wiel te draaien. Als dit zeeeer moeizaam gaat is de visco koppeling kapot.
  • Veel problemen met de tussenbak komen door de tussenbakolie slecht is.

RH Transmissie revisie heeft de kennis en apparatuur in huis om een diagnose uit te voeren en om u te adviseren wat uw mogelijkheden zijn met betrekking tot revisie of reparatie als uw tussenbak kapot is.

Direct afspraak maken

Werking van een tussenbak

De tussenbak geeft de mogelijkheid om tussen 2WD en 4WD te kiezen bij een 4×4, in plaats van alleen de 2WD zoals bij een normale auto. De tussenbak brengt de kracht van de motor en versnellingsbak over op de voor- en achteras door middel van aandrijfassen.

De tussenbakken met inschakelbare 4WD hebben een tandwielsysteem dat erg lijkt op een handgeschakelde versnellingbak. Via de hendel in de cabine kun je de aandrijving van de voorwielen in- of uitschakelen. Het uitschakelen van de voorwielen heeft als voordeel dat de aandrijfonderdelen minder slijten en dat het benzineverbruik omlaag gaat. In het terrein kan je de voorwielen inschakelen voor extra grip. De tussenbakken voor permanent 4WD voertuigen zijn iets complexer, en hebben over het algemeen een differentieel ingebouwd zitten. Dit omdat de voorste en achterste aandrijfas in een bocht verschillende snelheden hebben.

Een ander doel van de tussenbak in een terreinauto is dat er voor een lagere overbrenging gekozen kan worden. Met als gevolg dat de motor meer trekkracht over kan brengen op die wielen. Daardoor gaat de maximum snelheid wel omlaag, maar de bestuurder kan de snelheid van de auto wel beter regelen. Deze overbrenging zorgt ervoor dat de snelheid in alle versnellingsbakken met zo’n 40% wordt teruggebracht en de trekkracht neemt met hetzelfde percentage toe.

revisie van een kapotte tussenbak

Tussenbak reviseren, repareren of vervangen?

Het is afhankelijk van de problemen en leeftijd of vervangenreviseren of reparatie de beste optie is voor een tussenbak. De lagers en tandwielen zijn te reviseren. Indien de tandwielen te ver versleten zijn moeten deze worden vervangen. Indien het visco koppeling moet worden vervangen is dit vaak een kostbare aangelegenheid. Soms is het verstandiger de gehele tussenbak te vervangen. Neem contact met ons en wij geven u een deskundig advies

Tussenbak kapot?

DIRECT CONTACT