Molenveld 3, 5446 BL, Wanroij

0485 - 215500

Maandag-Vrijdag 08:00 - 18:00 Zaterdag 08:00 - 15:00
Afspraak maken 0485-215500
Molenveld 3, 5446 BL, Wanroij

Uw Semi-automaat kapot?

Semi-automaat kapot?

Een semi-automaat ofwel elektro hydraulische manuele versnellingsbak is een halfautomatische versnellingsbak waarbij de overbrengingen geregeld worden door elektronische sensoren op bevel van de bestuurder. Het grote verschil tussen een handgeschakelde transmissie en een halfautomatische versnellingsbak is dat er bij de laatste geen koppelingspedaal in de auto te vinden is.

Type semi-automaten

  • Bugatti, Koenigsegg
  • Quickshift – Renault
  • 2-tronic – Peugeot
  • Allshift, Twin Clutch SST – Mitsubishi
  • C-Matic – Citroën (Citroën CX en Citroën GS)
  • Easytronic – Opel
  • Durashift EST – Ford
  • Powershift – Ford
  • Dualogic – Fiat
  • MultiMode, SMT (Semi Manual Transmission) – Toyota
  • I-SHIFT – Honda
  • SensoDrive of EGS of BMP of ETG of EBv6 – Citroën
  • Speedgear – Fiat
 
 
 
 
  • Selespeed – Alfa Romeo, Fiat
  • Softouch – Smart
  • Sportronic – Mitsubishi
  • Duo Select – Maserati
  • Automatic Stickshift – Volkswagen
  • Sequentronic – Mercedes-Benz
  • SMG / SSG – BMW
  • S-Tronic – Audi[1]
  • DSG (Direct Shift Gearbox) – Seat, Škoda, Volkswagen[1]
  • DCT – Volkswagen
  • PDK (Porsche Doppelkupplungs Getriebe) – Porsche
  • AMT (Automated Manual Transmission) – Proton
semi automaat

Werking van een semi-automaat

Het schakelen van een semi-automaat is handmatig, maar het bedienen van de koppeling geautomatiseerd. Dit zijn de befaamde “flappy paddle” versnellingsbakken. Er bestaan in feite twee soorten gerobotiseerde manuele tranmissies of AMT’s. Je hebt deze voor stadswagentjes (denk Easytronic, Quickshift, SensoDrive etc). En langs de andere kant heb je de versies voor de sportieve wagens (denk F1-bak van Ferrari, SMG van BMW, Sequentronic van Mercedes, Selespeed van Alfa, etc.).

Hoe zitten die AMT’s nu in elkaar? Ze zijn gebouwd op basis van een reeds bestaande manuele transmissie. Maar auto’s met een AMT hebben geen koppelingspedaal meer en ook geen echt H-pookje. Er extra actuatoren gemonteerd op de versnellingsbak voor het openen en sluiten van de koppelen en het schakelen van de synchronisatieringen. Het type actuatoren verschilt bij stadswagens en sportwagens. Bij stadswagens zijn het elektrische motortjes, deze verbruiken niet veel en werken relatief zacht. Bij sportwagens worden koppeling en synchronisatieringen elektro-hydraulisch bediend. Een hydraulisch circuit verhoogt het brandstofverbruik, maar kan zeer snel schakelen en maakt er geen probleem van om met grote krachten overweg te gaan. Het volledige proces van openen van de koppeling, schakelen naar een nieuwe versnelling, en terug sluiten van de koppeling wordt volledig elektronisch gestuurd. De bestuurder kan kiezen tussen een automatische mode, waarin hij niets moet doen, net zoals bij een automaat. Of ie kan opteren voor een manuele mode waarin hij met behulp van peddels op het stuur of via het duwen en trekken aan het pookje zelf kan kiezen wanneer ie op- of terugschakelt. Bij de duurdere wagens is er vaak de keuze tussen verschillende modes van schakelen gaande van comfortabel tot supersnel.

Doordat de sturing volledig elektronisch gebeurt, kunnen er extra functies worden toegevoegd, zoals bvb hillhold, waarbij de auto niet achteruit bolt bij het vertrekken op een helling. De meest bekende functie is echter de launch control. Door de wielen plots gecontrolleerd te laten slippen schiet een auto het snelst weg uit de startblokken. Launch control laat de bestuurder toe om op de snelst mogelijke manier vanuit stilstand te vertrekken. De keerzijde van medaille is dit systeem nogal vreet aan de koppeling. Een andere functie bestaat erin de koppeling zachtjes en gecontroleerd te laten slippen om motortrillingen te dempen. AMT stuureenheden zijn net zoals bij de moderne automaten zelflerend en kunnen communiceren met motorstuureenheid en veiligheidssystemen, zoals ESP om in een noodsituatie gepast te reageren.

 
 
Semi automaat kapot

Semi-automaat reviseren, repareren of vervangen?

Is uw semi-automaat kapot? Heeft u een concreet probleem met uw semi-automaat, dan is reparatie van uw semi-automaat een slimme optie. Wilt u het zekere voor het onzekere of heeft uw versnellingsbak er ook vele kilometers op zitten? Dan is semi-automaat revisie vaak de beste optie. Revisie wordt uw semi-automaat weer tip top in orde gebracht. Dit is vaak veel goedkoper dan het compleet vervangen van een semi-automaat.

Semi-automaat kapot?

Andere diensten

Repareren

Heeft u een concreet probleem? Lees meer over de reparatie van verschillende onderdelen.

Vervangen

Soms is revisie of reparatie geen optie. Wij hebben nieuwe en gereviseerde onderdelen op voorraad. Lees meer over het vervangen van uw onderdeel.

Revisie

Is uw onderdeel toe aan revisie? Lees meer over reviseren van verschillende onderdelen.

Contact

Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op!

Telefoonnummer: 0485-215500